[rant] Windows 10

Door sanderev66 op zaterdag 16 januari 2016 21:33 - Reacties (52)
Categorie: Overig, Views: 7.407

Jank jank jank jank Windows 10 jank jank, jank jank. Ik stap over op <<insert name>>.
Mijn excuses voor het gebruik van het woordje "jank", maar zo komt het op mij over.


Iedere keer wanneer ik waar ook op Internet een topic over Windows 10 zie is gelijk 90% van de reacties aan het janken over hoe slecht zij Windows 10 vinden en dat ze nooit over gaan stappen op Windows 10. Dat ze nog liever naar Linux / OSX overstappen.

Windows 10 is een geweldig systeem. Start heel snel op (zoals ook Windows 8/8.1 (welke ook genoeg gejank kregen)), is super stabiel (mijn totaal aan BSODs op Windows 10 is momenteel 0. Dit is een gigantische verbetering tov. Windows 7 waar ik er zeker maandelijks één had waar ik niks tegen kon doen en na een opgedrongen automatische boot-herstel (welke aangaf niks veranderd te hebben) het weer een maandje goed draaide.

Verder vind ik het uiterlijk van Windows 10 een stuk fijner dan Windows 7 met zijn oubollige transparantie. In de hoogtij dagen van Win 7 heb ik die ook in mijn eigen applicaties verwerkt, puur omdat dat goed bij de rest van het OS stond.

Het Windows 10 start menu lijkt veel op het Windows 8 home scherm met daar een aantal zaken uit het Windows 7 start menu verwerkt. Windows Runtime / Universele Windows Applciaties draaien verder nu ook in een venster (ipv fullscreen in Win 8 ) wat een voordeel voor desktops geeft. Optioneel kan je voor een Tablet modus kiezen die goed op een tablet werkt (duh!).

Al met al is Windows 10 de beste Windows ooit.

Maar zelfs als de mensen dit accepteren zijn er nog (genoeg) andere zaken waar over gejankt wordt. Ik benoem er de 3 belangrijkste.

1. Privacy.

7 letters, 1 woord. En het haalt het slechtste in veel mensen naar boven. Privacy. En in Windows 10 heb je het, volgens vele, helemaal niet. 100% ONZIN. Windows 10 is de eerste Windows versie waarin je kan aangeven wát Windows over je mag verzamelen. Ga naar Settingss > Privacy en je hebt 15 tabs aan instellingen om dit naar eigen wens aan te passen.

2. Windows Update beleid.

Dit is weer zo'n leuke. Het update beleid in Windows 10 is "zoveel mogelijk zonder tussenkomst van de gebruiker." Verder is het systeem ingesteld dat je erop moet kunnen vertrouwen dat de laatste patches en fixes zijn geïnstalleerd. En dit geldt niet alleen voor jij als gebruiker, maar ook voor de rest van de gebruikers op het internet. Om zo te voorkomen dat jouw computer een deel van bv een botnet wordt omdat jij besloot niet de benodigde updates te installeren. Mijn inziens mag Windows de toegang tot het Internet blokkeren zodra automatische updates uitstaan. (en ja, dat kan ook nog steeds).

3. Opgedrongen upgrade.

Dit is het enige waar idd een punt zit. Draai je een oudere Windows welke je gratis naar Windows 10 kan upgraden dan zal Windows dit alvast voor je voorbereiden. Maar je moet nog altijd zelf op "Installeer Windows 10" klikken voordat Windows daadwerkelijk tot installatie overgaat. (Zelf heb ik de melding nooit gezien, want ik heb gelijk Windows 10 vanaf de officiële ISO geïnstalleerd)

Conclusie.

Windows 10 is een super OS. Beter ga je niet vinden. En de zaken die ik hierboven aangeef; OSX en Linux doen dat net zo hard. Als je écht over wil op OS X of Linux? Vooral doen! Maar geef dan niet Windows 10 "de schuld". Want ik weet al; over 3 maanden zit je net zo goed weer op Windows 10. Ik heb dit bij genoeg mensen zo gezien.

Volgende: Het einde nadert 04-'16 Het einde nadert
Volgende: 30 jaar Nintendo Entertainment System 10-'15 30 jaar Nintendo Entertainment System

Reacties


Door Tweakers user sanderev66, zaterdag 16 januari 2016 21:41

Voordat je gaat reageren: onthoud dit is mijn mening / rant. Blijf dus vooral netjes in de reacties.

Door Tweakers user gravit0n_, zaterdag 16 januari 2016 22:48

Met Windows 7 op geen enkel systeem een BSOD gehad, hoogstens door een externe driver. Klinkt meer als een brakke Windows 7 installatie.

Waarschijnlijk dat ik Windows 10 oversla. Voordat de games en videokaarten volledig DirectX 12 ondersteunen denk ik dat Windows 11 er al weer is. En dat is voor mij de grootste reden nu, naast veiligheid.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 16 januari 2016 22:49]


Door Tweakers user sanderev66, zaterdag 16 januari 2016 23:11

gravit0n_ schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 22:48:
Met Windows 7 op geen enkel systeem een BSOD gehad, hoogstens door een externe driver. Klinkt meer als een brakke Windows 7 installatie.
Vreemde is, dat dat niet het geval was. Ik dacht dat eerst zelf ook totdat ik meerdere keren hergeïnstalleerd had. Ik ben pas laat van Vista overgestapt en vrij snel op beta's van Windows 8. Want die waren, voor mij, stabieler dan Windows 7. Vista had weinig problemen na SP1, en dat is wat Windows 8 voor Windows 7 is, dezelfde ondergrond maar dan beter uitgewerkt. Windows 8.1 en 10 zijn verder alleen maar verbeteringen geweest.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 16 januari 2016 23:12]


Door Tweakers user DiedB, zaterdag 16 januari 2016 23:13

Windows 10 is inderdaad in de basis een erg goed OS. Het komt echter op mij een beetje over alsof het te vroeg is uitgebracht. Het is nu een beetje een rommeltje, ook al draait het erg stabiel. Wat me als dagelijks gebruiker direct te binnen schiet:
  • Er zitten twee configuratieschermen in. Wat mij betreft had het nooit zo mogen worden uitgebracht, maar ik heb gehoord dat Microsoft er in de volgende grote update verandering in gaat brengen. Het ouderwetse configuratiescherm is dan verdwenen. Door de simplistische insteek van het nieuwe configuratiescherm vrees ik dat een hoop instellingen die nu gewoon kunnen in de toekomst op de commandline of direct in het register moeten worden gedaan.
  • De UI is verschrikkelijk inconsistent. Hier is met de nieuwe build 10586 een hoop voortgang geboekt, maar het is nog steeds niet klaar. Rechtsklikmenu's zijn niet hetzelfde, er zitten bugs in het notification center, en in het algemeen gezien is Windows 10 gewoon een mengelmoes van oud en nieuw. Windows 10 kan overigens nog steeds niet omgaan met hoge DPI-instellingen, de explorer heeft een hele hoop bugs in Ultra HD.
Om op jouw punten in te haken:
  • Windows 10 lijkt me ook de eerste versie waarin het nodig is om aan te geven wat Windows over je verzamelt, want vroeger deed Windows dat überhaupt niet of in ieder geval heel erg weinig. Voor Windows 7 in ieder geval.
  • De updater werkt goed en is veel sneller dan in eerdere Windows-versies. Het automatisch updaten vind ik ook prima, zeker voor de normale gebruiker, maar ik vind het belachelijk dat ik updates niet individueel kan annuleren. Bij een klant had een PC een videokaart waarvoor Windows 10 een driver-update wist te vinden, die niet werkte. Je kon de update in safe-mode verwijderen maar een dag later kwam 'ie weer terug.
Maar genoeg daarover, ik denk dat Windows 10 vooral tijd nodig heeft. Over 2 jaar is alles wat hierboven geschreven is niet meer geldig, hoop ik.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 16 januari 2016 23:14]


Door Tweakers user sanderev66, zaterdag 16 januari 2016 23:13

-

[Reactie gewijzigd op zaterdag 16 januari 2016 23:16]


Door Tweakers user i-chat, zondag 17 januari 2016 00:40

dat je windows 10 mijns inziens een behoorlijk goed os, gaat vergelijken met 8.1 en vooral windows 8.0 doet je geloofwaardheid echt ineenstorten als een kaartenhuis, als redelijk professioneel pc gebruiker en windows gebruiker (mcp sinds windows 2000) .... durf ik toch wel te stellen dat windows 8 zijn slechte ontvangst echt wel verdiende,

nu nog met windows 10, kan ik zeggen dat veel mensen (gebruikers) de start-functie als onprettig ervaren, zelfs als ze windows xp en windows 7 nooit (echt) hebben meegemaakt.

maar ik meen te weten hoe oud sandrev ongeveer is, en ik vermoed dat boeken zoals 1984 hem echt ontgaan zijn, die 'privacy bezwaren' als gejank beschouwen echt naief, niet alleen MS die ik opzich nog wel wil vertrouwen, kan bij zulke data, ook de aivd van een land als rusland (of china) of noord korea zal er in principe zonder problemen bij kunnen, de beste manier om privacy te waarborgen is data niet te verzamelen en daar mag best iets over gezegd worden, of het uit te schakelen is of niet.

verder zou ik je ook kunnen wijzen op punten waarin windows 10 weer enorm heeft gefaalt.

zo noem ik bijv het SSD-dilemma, vongens windows staat al je data altijd op de C: schijf, maar kan de c: schijf feitelijk niet op meer dan 1 schijf staan. - ja je kunt junctionpoints gebruiken, maar dat kan bijv niet vanuit de windows installer en is zo non-triviaal dat nagenoeg niemand het ooit echt doet. ik weet nog dat het onder windows xp een kwestie was van unattended.txt maar onder 7 8 en nu 10 is het nagenoeg onmogelijk geworden voor gewone consumenten.

Door Tweakers user 614, zondag 17 januari 2016 00:45

Een mening waar ik me helemaal in kan vinden.

DiedB heeft ook een punt, maar Microsoft heeft ook lang en breed aangegeven dat het een OS in ontwikkeling is en niet meer wil wachten tot een UI helemaal af. De 2 configuratie schermen bijvoorbeeld, worden deels of helemaal samengebracht met Redstone.

Een extra leuk punt is dat Microsoft voor gebruikers het Insider programma in het leven geroepen heeft, met een slow en een fast ring, waar je als gebruiker kan proeven hoe een OS tot verdere ontwikkeling komt. En een actieve Microsoft, met Gabe Aul en de rode knop voor de Insiders, waar je ziet dat Microsoft punten oppakt of verandert wanneer daar genoeg votes voor zijn.

[Reactie gewijzigd op zondag 17 januari 2016 00:46]


Door Tweakers user Grvy, zondag 17 januari 2016 01:09

i-chat schreef op zondag 17 januari 2016 @ 00:40:
dat je windows 10 mijns inziens een behoorlijk goed os, gaat vergelijken met 8.1 en vooral windows 8.0 doet je geloofwaardheid echt ineenstorten als een kaartenhuis, als redelijk professioneel pc gebruiker en windows gebruiker (mcp sinds windows 2000) .... durf ik toch wel te stellen dat windows 8 zijn slechte ontvangst echt wel verdiende,

nu nog met windows 10, kan ik zeggen dat veel mensen (gebruikers) de start-functie als onprettig ervaren, zelfs als ze windows xp en windows 7 nooit (echt) hebben meegemaakt.

maar ik meen te weten hoe oud sandrev ongeveer is, en ik vermoed dat boeken zoals 1984 hem echt ontgaan zijn, die 'privacy bezwaren' als gejank beschouwen echt naief, niet alleen MS die ik opzich nog wel wil vertrouwen, kan bij zulke data, ook de aivd van een land als rusland (of china) of noord korea zal er in principe zonder problemen bij kunnen, de beste manier om privacy te waarborgen is data niet te verzamelen en daar mag best iets over gezegd worden, of het uit te schakelen is of niet.

verder zou ik je ook kunnen wijzen op punten waarin windows 10 weer enorm heeft gefaalt.

zo noem ik bijv het SSD-dilemma, vongens windows staat al je data altijd op de C: schijf, maar kan de c: schijf feitelijk niet op meer dan 1 schijf staan. - ja je kunt junctionpoints gebruiken, maar dat kan bijv niet vanuit de windows installer en is zo non-triviaal dat nagenoeg niemand het ooit echt doet. ik weet nog dat het onder windows xp een kwestie was van unattended.txt maar onder 7 8 en nu 10 is het nagenoeg onmogelijk geworden voor gewone consumenten.
Heel je argument was niet interessant meer toen je je ervaring, en zijn leeftijd erbij haalde. Dat alleen maakte heel je betoog heel zwak ook al heb je de juiste punten.

Door Tweakers user 718569, zondag 17 januari 2016 01:17

Persoonlijk vond ik Windows 7 de beste Windows ooit. Voor mij was 7 het nieuwe XP. Snel, stabiel (letterlijk geen enkel probleem met Windows 7 gehad, echt nul komma nul), niet al teveel toeters en bellen, prima interface. Persoonlijk heb ik nog geen gebruik gemaakt van Windows 10 op een PC van mijzelf, maar wel op de laptop van mijn schoonvader. Toen hij mij vroeg Windows 10 te vervangen door Xubuntu (wat ik een maand eerder op de nogal oude laptop van mijn schoonmoeder had geinstalleerd, omdat Win XP EOL is).

En die relatief kortstondige ervaring met Windows 10 was al meer dan genoeg voor mij. De interface ervan staat mij echt niet aan; ik kan er niet precies de vinger op leggen maar het is gewoon allemaal net even iets te warrig op de een of andere manier. Vele wegen leiden naar Rome, zo'n soort gevoel. Je kunt van alles instellen via allemaal verschillende routes maar, dat leidt enkel en alleen tot verwarring.

Met klem, dit was op basis van kortstondig gebruik van Windows 10. Maar, in die tijd wist het zichzelf niet aan mij te verkopen. Geen enkel gevoel van -- "Ja, dit is hem, Microsoft!"

Daar bovenop -- je kan dan wel precies instellen welke gegevens Windows 10 wel en niet over je verzamelt, maar, welke garantie heb je dat dat lijstje compleet is? En diepere configuratie zoals, bijvoorbeeld, door middel van de Group Policy Editor zijn toch echt een stuk meer afschermd in Windows 10, kreeg ik in vogelvlucht de indruk.

En, ultieme bezwaar -- ook Windows 10 maakt nog steeds gebruik van NTFS. En NTFS begint inmiddels toch echt wel gedateerd te raken; zeker omdat het sinds Windows XP niet wezenlijk is veranderd.

Door Tweakers user mysterieworld, zondag 17 januari 2016 01:40

het is maar net wat je fijn vind.

Elke OS heeft zijn voordelen en nadelen.

Sommigen mensen kunnen beter bij windows 7 blijven, aangezien sommigen hardware in de soep loopt in windows 10. Waarbij je juist liever mensen adviseert in zulke situaties om in godnaams bij windows 7 houden.

Windows 10 is een echte experimenteel bestuur systeem, die constant veranderd en verbeterd wordt.

Ook al bweren mensen dat build 10240 of build 10586 RTM is, dit is dus helemaal niet waar. De software wordt op dat moment beoordeeld, als bruikbaar voor de meeste mensen.

Windows 10 Build 11099 is er al, maar het bewijst weer eens hoeveel werk het is om dingen in het bestuur systeem te veranderen zonder enige bugs.

Ik heb een waslijst wat ze bij Microsoft eens eindelijk zouden moeten inbouwen in windows 10, maar helaas gebeurt dat niet.

Bij NTFS file systeem, is het zelfde verhaal. Het is extreem moeilijk om een werkende nieuwe file systeem op te bouwen. Elke bug kan er voor zorgen dat het bestuur systeem bestanden elke moment onherstelbaar beschadigt wordt.

Dat 32bit OS nooit meer dan 4GB kon adresseren, was altijd een fabel geweest. Er was opzet in spel geweest om dit opzettelijk te limiteren. Om voor te zorgen dat luie fabrikanten ook met hun buggy drivers kunnen gebruik in de 32bit bestuur systeen,

Tegelijk wou microsoft liever zien dat mensen een nieuwe 64bit licentie nemen, dan dat ze op 32bit licentie meer geheugen kunnen toewijzen

[Reactie gewijzigd op zondag 17 januari 2016 01:52]


Door Tweakers user Alpha Bootis, zondag 17 januari 2016 03:28

Ik kan me niet druk maken om wat een ander vind en snap die OS discussies niet.
Ik ben zelf redelijk platform agnostisch ingesteld en werk zowel met Linux als met Windows. Windows 10 dient me als OS privé prima en adviseer in de regel iedereen gebruik de maken van dat upgrade aanbod omdat mijn mijn ervaringen met Windows 10 als huis tuin en keuken OS eigenlijk uitsluitend positief zijn.
Op werk heb ik nog issues en draai ik het dus nog niet en op servers pas ik het liefst helemaal geen Windows toe.

Ik vind gezonde discussies altijd leuk, vooral als er fundamental andere meningen spelen want mensen die hun meningen fatsoenlijk kunnen onderbouwen kan je af en toe nog wel eens wat van leren.
Echter, die 13 in een dozijn OS discussies heb ik tegenwoordig echt de tijd en energie niet meer voor...
Gebruik het, gebruik het niet. Lekker boeiend. :)

[Reactie gewijzigd op zondag 17 januari 2016 03:34]


Door Tweakers user OldSchoolPhoto, zondag 17 januari 2016 08:31

Naar Brits voorbeeld:

Hear, Hear!

Door Tweakers user Ronorra, zondag 17 januari 2016 09:17

Een rant die niet verderkomt dan janken over janken. Erg diep. Wat een waste om dit soort zooi te faciliteren.

Door Tweakers user yousql, zondag 17 januari 2016 10:32

Waarom ik vooral Windows 10 niet gebruik is, omdat het een nogal relatief besturingssysteem is. En en veel updates in zitten en komen die van mij alleen bij een nieuwe Windows versie moeten komen. Zoals cordana. Op dit moment loopt Windows 10 aardig, maar ik weet niet hoe groot en lomp het over een jaar is. Wat dat betreft heb ik bij Windows 7 meer zekerheid.

Door Tweakers user Pietervs, zondag 17 januari 2016 10:51

Je moet er niet [rant] boven zetten, maar [fanboy].

De manier waarop je de fouten van Microsoft namelijk goed zit te praten is puur fanboy-gedrag. Niet erg, maar wees er dan eerlijk over.

Heb ik iets tegen Windows10? Niet echt (ik draai het zelf ook, als secundair besturingssysteem op mijn dual-boot PC). Maar blinde adoratie heb ik wel moeite mee.

[Reactie gewijzigd op zondag 17 januari 2016 19:01]


Door Tweakers user Blokker_1999, zondag 17 januari 2016 10:53

DiedB schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 23:13:
Windows 10 is inderdaad in de basis een erg goed OS. Het komt echter op mij een beetje over alsof het te vroeg is uitgebracht. Het is nu een beetje een rommeltje, ook al draait het erg stabiel. Wat me als dagelijks gebruiker direct te binnen schiet:
  • Er zitten twee configuratieschermen in. Wat mij betreft had het nooit zo mogen worden uitgebracht, maar ik heb gehoord dat Microsoft er in de volgende grote update verandering in gaat brengen. Het ouderwetse configuratiescherm is dan verdwenen. Door de simplistische insteek van het nieuwe configuratiescherm vrees ik dat een hoop instellingen die nu gewoon kunnen in de toekomst op de commandline of direct in het register moeten worden gedaan.
Dit was ook zo in Windows 8 en in W8 moest je nog veel meer teruggrijpen naar het oude config scherm. In W10 zit alles wat een doorsnee gebruiker wil aanpassen netjes in dat nieuwe config scherm.
  • De UI is verschrikkelijk inconsistent. Hier is met de nieuwe build 10586 een hoop voortgang geboekt, maar het is nog steeds niet klaar. Rechtsklikmenu's zijn niet hetzelfde, er zitten bugs in het notification center, en in het algemeen gezien is Windows 10 gewoon een mengelmoes van oud en nieuw. Windows 10 kan overigens nog steeds niet omgaan met hoge DPI-instellingen, de explorer heeft een hele hoop bugs in Ultra HD.
Opnieuw problemen die ook al in W8 bestanden. Rome werd uiteindelijk ook niet op 1 dag gebouwd. Windows is zo een complex gegeven waar vele duizenden mensen aan meewerken dat het moeilijk is om op korte tijd iedereen dezelfde richting uit te laten gaan.
Om op jouw punten in te haken:
  • Windows 10 lijkt me ook de eerste versie waarin het nodig is om aan te geven wat Windows over je verzamelt, want vroeger deed Windows dat überhaupt niet of in ieder geval heel erg weinig. Voor Windows 7 in ieder geval.[/quote]Voor Windows 7 inderdaad niet. Maar W7 dateerd ook al weer van 2009 en had al data verzameling aan boord. Windows 8 deed dat nog meer en toch was er geen haan die er naar kraaide. Omdat W8 zo een fiasco was heeft MS beslist om een pak meer telemetrie te verzamelen zodat men de gebruikerservaring niet enkel in labos kan bestuderen maar ook van de gemiddelde gebruiker en ineens vormt dat een probleem.
    [quote]
  • De updater werkt goed en is veel sneller dan in eerdere Windows-versies. Het automatisch updaten vind ik ook prima, zeker voor de normale gebruiker, maar ik vind het belachelijk dat ik updates niet individueel kan annuleren. Bij een klant had een PC een videokaart waarvoor Windows 10 een driver-update wist te vinden, die niet werkte. Je kon de update in safe-mode verwijderen maar een dag later kwam 'ie weer terug.
Driver updates voor VGA kaarten waren voor de RTM build een issue maar zijn ondertussen in principe opgelost. Je kan de automatische installatie van drivers sinds juli al uitschakelen.
KW0cG742TU schreef op zondag 17 januari 2016 @ 01:17:
Persoonlijk vond ik Windows 7 de beste Windows ooit. Voor mij was 7 het nieuwe XP. Snel, stabiel (letterlijk geen enkel probleem met Windows 7 gehad, echt nul komma nul), niet al teveel toeters en bellen, prima interface. Persoonlijk heb ik nog geen gebruik gemaakt van Windows 10 op een PC van mijzelf, maar wel op de laptop van mijn schoonvader. Toen hij mij vroeg Windows 10 te vervangen door Xubuntu (wat ik een maand eerder op de nogal oude laptop van mijn schoonmoeder had geinstalleerd, omdat Win XP EOL is).

En die relatief kortstondige ervaring met Windows 10 was al meer dan genoeg voor mij. De interface ervan staat mij echt niet aan; ik kan er niet precies de vinger op leggen maar het is gewoon allemaal net even iets te warrig op de een of andere manier. Vele wegen leiden naar Rome, zo'n soort gevoel. Je kunt van alles instellen via allemaal verschillende routes maar, dat leidt enkel en alleen tot verwarring.

Met klem, dit was op basis van kortstondig gebruik van Windows 10. Maar, in die tijd wist het zichzelf niet aan mij te verkopen. Geen enkel gevoel van -- "Ja, dit is hem, Microsoft!"

Daar bovenop -- je kan dan wel precies instellen welke gegevens Windows 10 wel en niet over je verzamelt, maar, welke garantie heb je dat dat lijstje compleet is? En diepere configuratie zoals, bijvoorbeeld, door middel van de Group Policy Editor zijn toch echt een stuk meer afschermd in Windows 10, kreeg ik in vogelvlucht de indruk.

En, ultieme bezwaar -- ook Windows 10 maakt nog steeds gebruik van NTFS. En NTFS begint inmiddels toch echt wel gedateerd te raken; zeker omdat het sinds Windows XP niet wezenlijk is veranderd.
En dat is net het probleem. Een nieuwe interface heeft tijd nodig om aan te wennen. Dat vele routes naar Rome leiden is ergens ook de kracht van het OS. Belangrijkse is dat jij zelf minstens 1 weg weet te vinden.

Windows zal ten allen tijden een minimum aan anonieme data verzenden naar Microsoft (tenzij je een enterprise editie hebt). Dat geven ze ook zelf toe. Maar ik vertrouw liever een MS met mijn data dan een Google of FB aangezien de eerste primair overleeft van software en diensten terwijl voor die andere twee de primaire inkomstenbron net persoonlijke datavergaring is om advertenties op af te stemmen.

[Reactie gewijzigd op zondag 17 januari 2016 10:56]


Door Tweakers user Squ1zZy, zondag 17 januari 2016 11:09

Ik ben iemand die niet tevreden is of Windows 10. Dit kom omdat ik gebruik maak van een Surface Pro 3 en Surface Pro 4 welke beide is uitgevoerd met Windows 10. De Surface Pro 4 is gekomen met Windows 10 en ik maak GEEN gebruik van 3rd party applicaties. Ook maak ik GEEN gebruik van third party hardware en dus ook geen third party drivers.

Je zou zeggen dat een device wat door Microsoft is gemaakt wat draait op een Microsoft OS, zonder third party drivers stabiel moet zijn, maar dat is het gewoon simpelweg niet. Edge crashed vaak zonder melding, scripts op websites die Edge doen blijven hangen, Hyper-V die zijn netwerk verliest zonder melding, Surface die niet meer terug komt uit slaapstand etc.

Ik snap dat een OS een keer kan blijven hangen, maar als ik gebruik maak van een standaard device met een OS van Microsoft verwacht ik stabiliteit.

Ik heb wat aantekeningen:

Mochten mensen gaan klagen, prima, ze zijn vrij om te klagen. Echter kan ik je wel begrijpen. Iemand die een hamburger eet en vervolgens klaagt dat diegene dik is kan ik ook niet tegen. Of stap over van OS of zeik niet ...

@gravit0n_: Een BSOD gebeurt alleen in RING0 mode oftewel kernel mode. Dit kan door het OS komen en door b.v. drivers. 9 van de 10 keer zijn het echt drivers die een BSOD laten doen tonen. Dit heeft weinig met het OS te maken als je het mij vraagt. Microsoft heeft het kernel mode gedeelte redelijk onder controle. Als vendors drukke drivers maken dan ben ik het niet mee eens om het OS de schuld te geven.

@mysterieworld: "Dat 32bit OS nooit meer dan 4GB kon adresseren, was altijd een fabel geweest"

w00t? Fabel? Zou je die willen uitleggen? Het is technisch gewoon verklaarbaar namelijk!

Even speciaal voor jou: Elke byte in mem heeft een adres nodig. Een 32 bit CPU heeft 32 bits tot hun beschikking. Dit komt uit op 4,294,967,296 adressen, oftewel 4GB.

@TS: Je hebt mensen zoals mysterieworld die de ballen verstand hebben van computers en die dingen roepen. Ze zijn vrij om hun mening te geven en ik zou me niet zo druk maken om wat een ander vind. Echter zie ik het ook bij mijzelf terug dat ik wel eens in de verdediging schiet. Waarom? geen idee, aard van het beestje denk ik.

Leuke blog wel :)

Door Tweakers user Sissors, zondag 17 januari 2016 11:31

Dat automatisch drivers updaten is natuurlijk heel leuk van W10, maar het is ook één van de dingen die ik het meeste haat eraan persoonlijk. En dan hebben we nog zaken zoals bij familie van me die twee keer naar W10 hebben geprobeerd te updaten, en twee keer een onstabiel systeem eraan overhielden wat met enige regelmaat compleet vastliep bij Chrome, Office, etc.

Mijn eigen laptop draait wel W10 nu op, maar dat was wel een heel gekloot voor dat goed met drivers zat. Vooral touchpad drivers miste de W10 drivers een aantal belangrijke zaken tov W7/8 drivers. Geen probleem, want die werken ook prima. Jammer genoeg met enige regelmaat besloot W10 zelf weer dat nieuwste drivers het moesten worden.

Dat probleem kunnen we makkelijk oplossen door 8 menus diep ergens een vinkje weg te halen, iedereen blij :D (behalve dat ik het liever voor één driver specifiek had geblokkeerd ipv voor allemaal). Totdat die laatste grote W10 update kwam, waarbij de hele optie om met dat vinkje driver updates te blokkeren is weggehaald. Dus nu moet ik maar autohotkey draaien om de nieuwe touchpad gestures te mappen op de oude.

En mijn desktop? Die deed het goed tot die laatste grote W10 update, en nu moet ik als ik zin heb AMDs CCC opnieuw installeren omdat die kapot is gemaakt met die update.

Momenteel als iemand het aan mij vraagt, raad ik iedereen met een laptop het af om up te graden. Een laptop gaat toch niet langer mee dan hoe lang W7/W8.1 nog ondersteund wordt, en je loopt alleen een risico op een hoop driverproblemen. Bij een desktop ligt het wat meer aan de situatie.

Door Tweakers user rty, zondag 17 januari 2016 11:51

Squ1zZy schreef op zondag 17 januari 2016 @ 11:09:
w00t? Fabel? Zou je die willen uitleggen? Het is technisch gewoon verklaarbaar namelijk!

Even speciaal voor jou: Elke byte in mem heeft een adres nodig. Een 32 bit CPU heeft 32 bits tot hun beschikking. Dit komt uit op 4,294,967,296 adressen, oftewel 4GB.
Windows XP original en SP1 ondersteunen tot (in elk geval, kan meer zijn) 64 GB, doormiddel van een aanpassing in boot.ini waarbij je PAE aanzet(dus wel een PAE compatible CPU nodig). Dit is trouwens niet toegestaan volgens de licentie van XP. Vanaf SP2 is dit niet meer mogelijk binnen XP omdat PAE gebruik problemen gaf met een aantal drivers. Is wel mogelijk bij een aantal 32 bit Windows Server versies.

Door Tweakers user synoniem, zondag 17 januari 2016 12:02

Ik ben ook redelijk OS agnostisch in de zin dat ik hier in huis zowel Windows 7, Windows 10 en Linux draai. Maar ik ben ook helpdesk voor familie en vrienden en mag regelmatig problemen oplossen met mislukte updates van Windows 7 en 8 naar Windows 10. Mijn advies is dan ook simpel wacht een jaar of langer of update niet en schaf pas Windows 10 aan als je een nieuwe computer aanschaft.

Natuurlijk vind ik prima dat ze experimenteren met de gebruikersinterface maar bied dan iedereen die dat niet wil de mogelijkheid om de klassieke interface te kiezen. En ik vind inderdaad dat Microsoft Windows 10 te vroeg met teveel bugs gereleased heeft. Daarnaast ben ik niet gediend van de agressieve manier waarop Microsoft Windows 10 aan Windows 7 gebruikers opdringt.

Als je mijn mening als gejank wil omschrijven vind ik dat helemaal prima maar het zegt meer over jou dan over mij.

Door Tweakers user Squ1zZy, zondag 17 januari 2016 12:07

rty schreef op zondag 17 januari 2016 @ 11:51:
[...]
Windows XP original en SP1 ondersteunen tot (in elk geval, kan meer zijn) 64 GB, doormiddel van een aanpassing in boot.ini waarbij je PAE aanzet(dus wel een PAE compatible CPU nodig). Dit is trouwens niet toegestaan volgens de licentie van XP. Vanaf SP2 is dit niet meer mogelijk binnen XP omdat PAE gebruik problemen gaf met een aantal drivers. Is wel mogelijk bij een aantal 32 bit Windows Server versies.
Page Address Extension was een memory management feature die in het de CPU zat. Na mijn idee heeft Mark aangetoond dat Windows niet stabiel was met icm de PAE feature en om die reden is het toen der tijd uitgeschakeld.

Door Tweakers user 718569, zondag 17 januari 2016 12:13

Blokker_1999 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 10:53:En dat is net het probleem. Een nieuwe interface heeft tijd nodig om aan te wennen. Dat vele routes naar Rome leiden is ergens ook de kracht van het OS. Belangrijkse is dat jij zelf minstens 1 weg weet te vinden.
Dat een interface tijd nodig heeft om aan te wennen is prima en is zondermeer waar maar, je kunt zondermeer wel al snel een indruk hebben van het interface. Je hoeft niet 100% van de interface te hebben gezien om het algemene ontwerp en patroon te zien. En als zo'n interface je dan wel aanspreekt heb je vanzelf momenten waarop je denkt -- "Oh, kijk, wat leuk", of "Goed bedacht, dat". Dat had ik gewoon in het geheel niet. Mag ik? Je hoeft mij echt niet te overtuigen hoor. Het uiterlijk van Windows 10 is niet de hoofdreden dat ik van Windows ben afgestapt. Er is bijzonder veel voor nodig om mij te overtuigen Windows opnieuw uit te nodigen op een PC in huis. ;)
Blokker_1999 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 10:53:Windows zal ten allen tijden een minimum aan anonieme data verzenden naar Microsoft (tenzij je een enterprise editie hebt). Dat geven ze ook zelf toe. Maar ik vertrouw liever een MS met mijn data dan een Google of FB aangezien de eerste primair overleeft van software en diensten terwijl voor die andere twee de primaire inkomstenbron net persoonlijke datavergaring is om advertenties op af te stemmen.
Dat anderen het ook doen maakt het nog niet goed. Zo redeneren kleuters in de zandbak, zo zouden grote commerciele entiteiten niet moeten redeneren.

[Reactie gewijzigd op zondag 17 januari 2016 12:14]


Door Tweakers user synoniem, zondag 17 januari 2016 12:22

PAE is een hardware extensie van Intel waarmee je inderdaad boven de 4 Gb grens voor 32 bits systemen kan komen. Effectief maakt het je geheugenadresruimte 36 bits groot in plaats van 32 bits. Alleen was het onder Windows niet heel stabiel dus voor Windows 2003 moest je het zelf expliciet inschakelen en bij Windows XP 32 kon je het niet inschakelen. Dat had overigens meer te maken met brakke OEM drivers dan met Windows 2003 en XP dus is Microsoft niet aan te rekenen.

Door Tweakers user mysterieworld, zondag 17 januari 2016 12:31

Squ1zZy schreef op zondag 17 januari 2016 @ 11:09:


@mysterieworld: "Dat 32bit OS nooit meer dan 4GB kon adresseren, was altijd een fabel geweest"

w00t? Fabel? Zou je die willen uitleggen? Het is technisch gewoon verklaarbaar namelijk!

Even speciaal voor jou: Elke byte in mem heeft een adres nodig. Een 32 bit CPU heeft 32 bits tot hun beschikking. Dit komt uit op 4,294,967,296 adressen, oftewel 4GB.
Waarom zou ik me moeite doen, zoek het zelf op.
Gebruik windows server 2003 en 2008 eens voor de gein (32bit), bewijs genoeg.

Er zijn daarnaast ook overal op internet kernel patch te vinden om meer dan 4gb aan te spreken, plus dus ook het geheugen dat reserverd is.

Dat per programma 32bit niet meer dan 2GB kan gebruiken, staat er los van.

[Reactie gewijzigd op zondag 17 januari 2016 12:35]


Door Tweakers user frankhan, zondag 17 januari 2016 15:44

@ sanderev66 Eindelijk iemand die iets zinnigs zegt. Dank je.

En natuurlijk zijn er nog dingen die moeten groeien, dat heeft elk OS.

Door Tweakers user nst6ldr, zondag 17 januari 2016 16:16

Tenenkrommend dit, vreselijk. Losstaand van alle voorkeuren en argumenten: heb je deze blogpost geschreven in een geïrriteerde of emotionele bui?

Door Tweakers user H!GHGuY, zondag 17 januari 2016 16:28

Windows 10:
- laatste update installeert niet zonder GPT. Geen tool om conversie te doen, gewoon "het werkt niet"
- plots heb je privacy instellingen nodig voor een OS... Vroegah, was een OS gewoon dat. Een OS. Jij draait echt de wereld om door te stellen "dat je't kan instellen". Het hoort er gewoon niet eens te zijn. Daarenboven controleren die settings niet alles.
- De UI is inconsistent (zoals i-chat al aanhaalde)

Nope, voor mijn desktop ben ik al over op Linux. Het machientje waar ik nu op schrijf is helaas (door crappy hardware in small-form-factor devices) moeilijker.

Door Tweakers user Jeroenneman, zondag 17 januari 2016 17:54

Ik sluit me aan bij al je nadelen, en de dingen die jij als positief ervaart, zijn voor mij ook nog een obstakel:

- Windows 7 is perfect stabiel. Geen enkele BSOD gehad in 4 jaar. Toen ik de Technichal Preview van 10 probeerd, gelijk instabiel.
- 10 is lelijk en inconsistent qua stijl.

Door Tweakers user HanSwinkels, zondag 17 januari 2016 18:15

Jeroenneman schreef op zondag 17 januari 2016 @ 17:54:
Ik sluit me aan bij al je nadelen, en de dingen die jij als positief ervaart, zijn voor mij ook nog een obstakel:

- Windows 7 is perfect stabiel. Geen enkele BSOD gehad in 4 jaar. Toen ik de Technichal Preview van 10 probeerd, gelijk instabiel.
Het was een TECHNICAL PREVIEW, die kan dan inderdaad instabiel zijn. Het werd dan ook door Microsoft aangegeven deze niet op je main computer te zetten.

Persoonlijk ben ik zeer tevreden met Windows 10 en werkt het voor mij vlekkeloos.

Door Tweakers user i-chat, zondag 17 januari 2016 20:53

Grvy schreef op zondag 17 januari 2016 @ 01:09:
[...]


Heel je argument was niet interessant meer toen je je ervaring, en zijn leeftijd erbij haalde. Dat alleen maakte heel je betoog heel zwak ook al heb je de juiste punten.
dus quote je mijn hele ractie, zegt dat het niet interessant is en probeerd dat af te doen met het feit dat ik me afvraag of zijn leeftijd iets te maken heeft met zijn (in mijn beleving gebrek aan oog voor privacy)... om dan enkele technische punten maar helemaal buiten beschouwing te laten...

ik weet niet hoe je denk over zwakte maar ik vind jouw punt hier echt de zwakste.

Door Tweakers user Freaky_Revolt, zondag 17 januari 2016 22:44

Jank jank jank jank Windows 10 jank jank, jank jank. Ik stap over op

Je doet hetzelfde maar dan over andere gebruikers.
Het is geen super os omdat jij dat vindt!

Jij vindt het een super os.

[Reactie gewijzigd op zondag 17 januari 2016 22:46]


Door Tweakers user 718569, maandag 18 januari 2016 00:48

En de zaken die ik hierboven aangeef; OSX en Linux doen dat net zo hard.
Trouwens, daar nog even op inhakend -- Nee, dat is gewoon een glasharde leugen. Zeker waar het Linux betreft. Er zijn inderdaad distributies van Linux die ongevraagd gegevens over je verzamelen maar er zijn net zo goed distributies van Linux die oneindig veel meer privacy verlenen dan Windows ooit heeft gedaan.

Zie als voorbeeld Tails -- https://tails.boum.org/

Linux an-sich doet echt niets om je privacy te schenden. Echt 0,0. Wat Canonical (Ubuntu) doet staat echt los van wat Linux zelf doet.

[Reactie gewijzigd op maandag 18 januari 2016 00:48]


Door Tweakers user radium6969, maandag 18 januari 2016 09:58

Vind het heerlijk om windows 7 'verlaten' te hebben.

- Kleine tweaks
Bestandoverdracht pauzeren, en die mooie grafiekjes.

- Snelheid van overdracht via USB, is er een stukje op vooruitgegaan.
- Verbeterde taakbeheer
- Powershell, of gewoon de CMD(administrator)
- Sneltoets Win+X, A (voor admin prompt woohoo)
- Het Win+X menu zelf, uitstekende lijst waar je echt snel een hoop mee kan.
- WiFi functionaliteit: Sneller, stabieler en wat overzichtelijker.

- Windows 7 (of het nou starter is of HP of PRO) is trager dan Windows10

Dit vanwege het feit dat mijn oude netbook (Packerd Bell DOTS2) een stuk fraaier draait dan op W7 Starter met alles bijna uitgeschakeld. (Atom met 1GB Ram) Bizar hoe goed het nog eigenlijk werkt.

- Updates

Eindelijk, bijgewerkte iso's direct van microsoft! Altijd de laatste versie.
Bij W7 moest je nog zelf een combi disk maken, ei.cfg aanpassen en uiteindelijk nog niet altijd werkte omdat je de ISO veranderde en deze weer niet goed werkte...

- Drivers
Waarvan 99% altijd goed werkt. In het begin een aantal keer tegen wat nVidia driver problemen aangelopen, maar die waren vrij snel opgelost!
Bij windows 7 als ik dan een brakke driver had duurde het een stuk langer voor er een nieuwe versie kwam...

Door de druk van Microsoft en het nieuwe Driver beleid kan ik merken dat er kwalitatief sneller en betere drivers worden uitgerold. Ik heb beheer over een 'groot' aantal particuliere computers en driver problemen zijn vrijwel verleden tijd, op enkele na (meestal Grafisch)

Bij herinstallatie van Windows 8.1 of 10. Worden vrijwel alle drivers gevonden en geïnstalleerd. Heerlijk, om niet meer opnieuw die CD/USB stick erin te hoeven rammen en alles handmatig te moeten doen.

- Herstellen van Windows door corruptie of slechte harddisks.

Waarbij je vroeger niet veel meer kon doen dan een SFC /Scannow en de boel opschonen / nalopen. Kun je nu met zowel DISM als SFC een stuk meer doen.
Toch wel een hoop PC's kunnen herstellen na het plaatsen van een nieuwe hardeschijf en daar de juiste image op.

Scheelt weer een hoop opnieuw installeren... Wat ik bij W7 toch wel vaak heb moeten doen.
Dan meestal ook nog eens vanaf SP1 met alle updates, want het slipstreamen van updates was mij toch iets te ingewikkeld. (Bijgewerkte ISO's van Microsoft voor W10 is een verademing)

- Het nieuwe Refresh your PC en dergelijke

Heerlijk om zo vanaf 'scratch' te beginnen met een paar klikken.

- Hybrid boot
Heerlijk die snelheidswinst zelfs op oude trage 5400RPM schijven.

- Geheugenmanagement
Waarbij W7 systemen onbruikbaar worden met 2GB ram (32bits) en updates aan, is dat bij W10 niet het geval. (Soms kun je niet altijd geheugen bijplaatsen) Zelfs 1GB werkt gewoon nog 'goed'

- DirectX12
Wellicht nu nog niet zo zeer aan de orde, maar eindelijk vanaf dat trage DX11 af...
Ik kan niet wachten totdat al die API overhead eruit is en er veel gebruik gemaakt gaat worden van de capaciteiten van een Grafische kaart, of het nu gamen of voor research is.

--------------------------------
Negatieve punten zijn er ook

- Privacy
Is wel degelijke en gevoelig punt, maar er is gelukkig een hoop uit te zetten en het is allemaal redelijk transparant... Er zijn een hoop gebruikers die Android gebruiken met alle lekken van dien... Dus ik vind dat bij W10 de boel in ieder geval behoorlijk op orde is. (We moeten wel kritisch blijven uiteraard!!)

- Inconsistentie
Het is even wennen dat nieuwe 'Instellingen' scherm, en het 'oude' configuratiescherm. Het heeft nog wat polijstwerk nodig en wat duidelijkheid. Maar vind het oude toch ietsje fijner in gebruik, net als de onderliggende structuur van een hoop windows onderdelen.
Opzich prima, maar ik vind dat ze de 'basis' instellingen daarin kwijt moeten en niet de 'gevorderde' instellingen in moeten zetten.

Het is in ieder geval een stuk beter dan W8, en zelfs daar kon ik wel aan wennen.


Kantnotitie:
Ik werk dagelijks nog op Windows 7, en dat gaat nog steeds prima...
Met SSD en 8GB ram uiteraard.
Maar dat er verfrissing nodig was sindsdien is voor mij duidelijk.

Door Tweakers user MartijnAbel, maandag 18 januari 2016 11:11

gravit0n_ schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 22:48:
Met Windows 7 op geen enkel systeem een BSOD gehad, hoogstens door een externe driver. Klinkt meer als een brakke Windows 7 installatie.

Waarschijnlijk dat ik Windows 10 oversla. Voordat de games en videokaarten volledig DirectX 12 ondersteunen denk ik dat Windows 11 er al weer is. En dat is voor mij de grootste reden nu, naast veiligheid.
Dan draai jij dus sowieso tot 2020 Windows 7? Windows 10 is en blijft gewoon een oneindige update cyclus zonder de komst van een nieuwe Windows ;)

Ik vind Windows 10 een heerlijkheid t.o.v. Windows 7
Veel snellere boottijden, visueel aantrekkelijker, makkelijker en logischer werken t.o.v. Windows 7/8

Door Tweakers user SeenD, maandag 18 januari 2016 12:40

Vnml stoor ik me aan de updates van win10.
Ik herstart mn computer niet vaak, meestal in slaapstand, en dan heb ik vaak nog wel documenten open of software met bestanden open.

En dan start ik mn pc op, hmm duurt wel erg lang, en waarom staat mn numlock uit... oh fck hij heeft geupdatet EN herstart.

En dan ben ik mn laatste aanpassingen kwijt. Of t bestand is corrupt geworden omdat de app niet netjes wordt afgesloten maar in mac termen ge-force-quit. Bij andere windows versies had ik daar nooit problemen, in de settings heb ik updaten allemaal op handmatig staan en toch blijft ie t doen.

Wat ik ook wel irritant vond was de grote update van een tijdje geleden, dat opeens al mijn settings veranderd waren en er allemaal software was geinstalleerd die ik had weggegooid.

Deze dingetjes zorgen er voor dat ik elke keer baal van windows 10. En dat is jammer, want ik vind het OS goed. 8.1 vond ik ook goed, behalve dan het metro start menu wat je hele scherm overnam.

Door Tweakers user Zenety, maandag 18 januari 2016 13:53

Standaard vond ik Windows 10 echt vreselijk. Totaal niet handig om mee te werken. Door middel van Start10 en TronScript is het een stuk dragelijker geworden.

Dat bepaalde standaard functies steeds verder worden weggedrukt is mij een raadsel. Functies waar je normaal met een paar muisklikken bij kon zijn nu opeens verstopt achter een "Show Advanced" opties menu'tje.

En inderdaad zoals boven aangegeven, waarom niet gewoon 1 configuratiescherm. Of 1 menu voor netwerkinstellingen. Lijkt gewoon broddelwerk.

Door Tweakers user johncheese002, maandag 18 januari 2016 14:02

Is Windows 10 standaard multi-user eigenlijk? :/

Door Tweakers user Demo, maandag 18 januari 2016 14:39

johncheese002 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:02:
Is Windows 10 standaard multi-user eigenlijk? :/
Dat was Windows 7 toch ook al?

Door Tweakers user NightFox89, maandag 18 januari 2016 16:11

Zolang je in de mainstream valt werkt Windows 10 inderdaad goed. Stap er met een been buiten en je komt de ene bug na de andere tegen.

Feit is gewoon dat veel randapparatuur etc nog niet is bijgewerkt qua drivers.

- De standaard AMD drivers die Windows installeert crashen met regelmaat
- Een wacom tablet? Mag je eerst op meerdere plekken dezelfde optie gaan uitzetten anders valt er niet meer mee te werken. Een keer rechtsklikken binnen het startmenu en alles hangt.
- Surround geluid via digitale uitgang? Alleen wanneer je geluk hebt. Zo kan Kodi wel 5.1 dts/ac3 uitsturen, de rest van Windows doet het weer niet en is met geen mogelijkheid aan te passen. Zal aan de drivers liggen, die er dus niet zijn voor Win 10.

Zo zijn er nog zat randzaken die gewoonweg niet (goed) werken. Maar dat is ook niet gek bij een relatief nieuw besturingssysteem. Win XP was het eerste jaar ook een enorme hel en echt ruk.

Door Tweakers user Spekkie88, maandag 18 januari 2016 16:17

Blokker_1999 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 10:53:
Driver updates voor VGA kaarten waren voor de RTM build een issue maar zijn ondertussen in principe opgelost. Je kan de automatische installatie van drivers sinds juli al uitschakelen.


[...]
Dan mag je mij eens vertellen hoe... Ik heb namelijk alle mogelijke opties geprobeerd die ik kon vinden, maar windows bleef stug mijn drivers updaten...

Uit eindelijk heb ik een group policy aan moeten maken om automatische updates volledig uit te schakelen en om te zetten naar een versie waarin ik eerst gevraagd wordt de updates te downloaden zodat ik de ongewenste er uit kan filteren met de externe microsoft tool...
Al met al erg omslachtig en ook alleen maar mogelijk bij de Pro versie van windows...

Ik snap dat Microsoft het geheel zo wil maken dat er zo min mogelijk interactie nodig is, maar het is al meer dan eens gebleken dat bepaalde drivers niet werken/verkeerde drivers vanuit windows update worden geïnstalleerd (outdated nVidia drivers debakel iemand?) waarbij het prettig zou zijn om zonder kunst en vliegwerk bepaalde updates te blokkeren...

[Reactie gewijzigd op maandag 18 januari 2016 16:17]


Door Tweakers user SinergyX, maandag 18 januari 2016 16:33

NightFox89 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 16:11:
- Surround geluid via digitale uitgang? Alleen wanneer je geluk hebt. Zo kan Kodi wel 5.1 dts/ac3 uitsturen, de rest van Windows doet het weer niet en is met geen mogelijkheid aan te passen. Zal aan de drivers liggen, die er dus niet zijn voor Win 10.
5.1 PCM werkt probleemloos met zo'n onboard ding, was toevallig dat (weer) mijn X-Fi het niet doet (sinds win7 is dat al drama) dat ik optical uit probeerde en dat werkt gewoon.

Door Tweakers user mashell, dinsdag 19 januari 2016 00:00

Ik ben niet ontevreden over Windows 10. De agenda in het startmenu is een feature waarvan ik niet eens wist dat ik die miste maar die ik niet meer kwijt wil. Stabiliteit is niet helemaal goed maar wel beter dan Windows 7, de Firepro drivers die voor mij de problemen veroorzaken hadden daar nog meer problemen.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 januari 2016 00:00]


Door Tweakers user BatmanNL, dinsdag 19 januari 2016 09:58

"Alles wat nieuw is, is slecht"

- iedereen

Door Tweakers user willempjuh, dinsdag 19 januari 2016 10:51

gravit0n_ schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 22:48:
Met Windows 7 op geen enkel systeem een BSOD gehad, hoogstens door een externe driver. Klinkt meer als een brakke Windows 7 installatie.

Waarschijnlijk dat ik Windows 10 oversla. Voordat de games en videokaarten volledig DirectX 12 ondersteunen denk ik dat Windows 11 er al weer is. En dat is voor mij de grootste reden nu, naast veiligheid.
Windows 11??? Komt er niet...!

Door Tweakers user 718569, dinsdag 19 januari 2016 11:07

BatmanNL schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 09:58:
"Alles wat nieuw is, is slecht"

- iedereen
Dat is bijzonder kort door de bocht en bijzonder aanmatigend. Laatst nog, nieuw katje... en, niets mis mee, hoor! ;)

Door Tweakers user Elite25, dinsdag 19 januari 2016 11:23

"Alles wat nieuw is, is per definitie beter" - iedereen :+


Maar als serieuze opmerking:

- Microsoft komt te vaak met "nieuwe" besturingssystemen. En met "Nieuw" bedoelen we dan de GUI een beetje door elkaar husselen zodat iedereen het weer opnieuw kan uitzoeken. (Leren is een te groot voor het onzinnige gedoe, maar goed, er zijn wel papiertjes voor)

- Mensen hebben te veel het gevoel dat het door hun strot gedouwd wordt. Ga maar eens naar een winkel en vraag om een ander besturingssysteem op je prefab computer. Gaat niet lukken en met laptops ontkomt je er niet aan dat je een Windows erbij krijgt. (Tenzij je naar die 3 speciale winkels in Nederland op zoek gaat)

[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 januari 2016 12:15]


Door Tweakers user Roadrunner, dinsdag 19 januari 2016 13:11

Sorry maar ik ben gestopt met lezen na de eerste vier woorden. Ik lees liever de wat meer volwassen blogs.

Door Tweakers user 718569, dinsdag 19 januari 2016 13:46

Elite25 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:23:met laptops ontkomt je er niet aan dat je een Windows erbij krijgt.
"Gratis" iets om keihard te overschrijven met een ander besturingssysteem! Prachtig toch? ;)

Door Tweakers user Plux, dinsdag 19 januari 2016 17:11

WINDOWS 10 rulez en iedereen moet het gebruiken.. ook beavis en butthead

Door Tweakers user appieh4ck, dinsdag 19 januari 2016 19:56

Ik heb een clean install gedaan van Windows 10, en was er tevreden over totdat ik games begon te spelen. Mijn computer is relatief goed (i5 4690K, Intel SSD, R9 280) dus daar lag het niet aan. Op BF4 in Windows haalde ik op High constant 60 FPS op de occasionele frame-drop na, maar in Windows 10 zelfs op Low haalde ik niet constant 40 FPS.

Een ander probleem was CS:GO. CS:GO crashte random, en dit is zeer frustrerend in competitief. Ik was ook niet de enigste mijn vriend met een GTX 770 en i7 4770K had hetzelfde probleem.

Als Microsoft deze problemen kan oplossen dan ga ik terug overstappen naar Windows 10, omdat dit simpelweg gewoon beter is voor een power-user en gamers. DirectX 12 en het verbeterde taakbeheer/cmd is gewoon veel beter dan op Windows 7. Ook de meerdere bureaubladen gebruikte ik vaak en mis deze wel op Windows 7.

Door Tweakers user Vermeulen, zaterdag 30 januari 2016 14:12

Driver updates niet zelf meer kunnen beheren en te veel privacy onduidelijkheid
" Houd er rekening mee dat sommige van onze services koppelingen omvatten naar services van derden wiens privacywerkmethoden verschillen van die van Microsoft. Als u persoonsgegevens aan één van deze services doorgeeft, worden uw gegevens beheerst door hun privacyverklaringen." :(
Zijn voor mij dé reden om lekker tot 2020 op Windows 7 Pro te blijven hangen, en daarnaast binnenkort een Mac neer te zetten voor dagelijks gebruik.

Echter Windows 10 ziet er wel heel gelikt uit, vorige week nog voor iemand een upgrade van 7 naar 10 uitgevoerd dat ging vlekkeloos, machine is snel en de UI nogmaals top!

Door Tweakers user jurroen, dinsdag 9 februari 2016 14:36

Je loopt te wenen dat anderen lopen te wenen? De ironie!

Maar goed, inhoudelijk. Je geeft drie hoofdredenen waarom men dient over te stappen. De punten waar ik het niet mee eens ben (en bijbehorende onderbouwing):

1) Privacy - Je bent mijn inziens (te) kort door de bocht door stellig te zeggen dat het "100% ONZIN" (sic) is. Een en ander valt in te stellen. Helaas zijn de standaard instellingen niet privacy-gericht. Met de vinkjes na een installatie ben je er eveneens nog niet [1]. Daarnaast zijn er ontzettend veel telefoontjes naar "huis" ook staan alle instellingen op de meest privacyvriendelijke setting [2][3].

2) Windows Update - Fijn, die volledige automatische updates, zonder enige tussenkomst. Ik wil zelf de keuze kunnen hebben of en wanneer ik de updates installeer. Nu ben ik wel degelijk in staat om dat besluit te maken, als 'power user' zijnde. Ik begrijp dat er met dat (oude) beleid ook gebruikers zullen zijn die ervoor kiezen om bijvoorbeeld geen update te installeren die een fix bevat tegen een lelijke kernel-mode exploit. Maar, als we jou het vrije spel zouden geven, zou internet toegang worden geblokkeerd. Dat is het andere uiterste en heeft, mijn inziens, dictatoriale neigingen.

3) Geforceerde upgrade - Dat Microsoft de upgrade naar Windows 10 klaar zet, is in jouw ogen een goed iets. En je geeft aan dat Mac en Linux net zo goed doen. Dat is niet waar. Mac zet 'minor' versies klaar, bijvoorbeeld de update van 10.11.1 naar 10.11.3. Dat is geen upgrade, dat is een update vergelijkbaar met de service packs van Windows. Voor Linux gaat hetzelfde op. Hier zullen vast enkele uitzonderingen op zijn, maar je kunt niet alle distributies over één kam scheren. Bij FreeBSD, NetBSD en OpenBSD (de major *BSD's) wordt er helemaal niets klaargezet.

Last but not least, Microsoft gaat verder dan enkel het 'onschuldig' klaarzetten [4]. Wat in sommige situaties zelfs onwenselijke consequenties heeft, zoals gebruikers die een kleinere SSD hebben.

Conclusie:

Jij bent van mening dat Windows 10 een "super OS" is, dat niemand iets beters zal vinden, etcetera. Mocht je serieus genomen willen worden, doe je er goed aan om een flink stuk nuance aan te brengen.

Waarschijnlijk hoef ik je dit niet te vertellen, maar een OS-keuze is situatie afhankelijk en daarnaast ook nog eens persoonlijk. Ik gebruik Windows niet als 'main OS', noch ben ik van plan om de Windows 7 VM op korte termijn te updaten.

[1] = https://i.imgur.com/i1Cl2CO.png
[2] = https://voat.co/v/technology/comments/835741
[3] = http://arstechnica.com/in...top-talking-to-microsoft/
[4] = https://www.security.nl/p...onder+autorisatie+%282%29

[Reactie gewijzigd op dinsdag 9 februari 2016 14:39]


Reageren is niet meer mogelijk